Sunday, August 30, 2009

KENAPA PROPOSAL FINAL YEAR KITA bOLEh DI "REJECT"

BAGI student2 yang hendak,sedang atau tengah mendaftar, subjek Projek Ilmiah Tahun Akhir..ini mungkin informasi berguna sebagai panduan atau peringatan kepada kita..

kita mungkin lupa, atau buat-buat lupa yang selain studi untuk exam, kita x boleh lepas dari membuat penyelidikan/kajian/ujikaji bagi melengkapkan kesengsaraan hidup kita sbg seorang pe..pe....pelajar ye tuan2 dan puan2.. jadi adalah perlu bagi kita untuk melakukan persediaan sebelum menempuh chapter terpenting dalam hidup kita yanG da sedia  sengsara pun..aNtaRa fokus Utama Dalam Sesi NukiLan kaLi ni..aku akaN memberi tanPa diminta,  macam mana nak kelaskan proposal FYP kita sebagai kategori "rejected"
Research Question aku berfokus dan bertiangkan: kenapa lah proposal aku kena reject??

aNtara penyebabnya:



1) format buat proposal salah sebab malAs gi rujuk proposal kakak2 n abg2      senior..nak masuk bilik yg menempatkan PITA2 tu kena daftar..leceh arr..

2) kurang Bahan rujukan, bukan sebab dah habis..sebab tak carik        langsung.. padan muka..

3) aku tak faham!!aku tak faham!!aku tak faham!!**ikut lagu aku da bosan-amy search** sampai berbuih-buih lecturer terangkan sal tajuk FYP tp kita masih x faham--> merupakan tanda2 awal poposal anda berpeluang ke bahagian rejected..

4)  poposal di siapkan dengan temA "lantak Ahh!! jaNji siap!!" 
5)  saLah methodology yang perlu diguna pakai lam research..jadi penyelia akan msg kat telepon.."saya dah check poposal awak..byk yang awak kena betulkan, awak leh ambik buih-buih air liur pekat yg saya kepilkan bersama ngn poposal awak..balik umah nanti buih air liur pekat tu awak guna wat gam..tampal poposal kat dinding bilik.yer..tak guna saya terangkan ngn awak selama ni..satu ape pun tak di adaptasi.." *ish..ish..ish*

6)   laju giler internet....!!  inilah yg sering berlaku ngn pelajar universiti di seluruh dunia (ke??) pantang tengok notification "signal strength: excellent" object berbentuk komputer kat ujung blah kanan, melalui pandangan mata kasar menghadap ke selatan laptop..ada jer website2 melalaikan di bukak tanpa rasa belas kasihan ngn poposal yg hampir berdebu tak di edit..memang kompom poposal kena reject!!

7)  buat poposal last minute..contohnya esok nak kena htr baru nak taip Introduction..yang jenis mcm ni, x kan kena reject..tapi kena REPEAT..

8)  byk sgt idea-idea menulis blog dan membalas komen dari rakan2 seperkenalan..sampai takde idea menulis poposal..+_+

tu jelah buat masa ni.. kalau tba2 teringat lagi nanti akan di masuk kan ke edisi terhad yg seterusnya..kesimpulan nya, janggan bertangguh. Buat dan rancang activiti2 dengan sistematik..tak kira aktiviti tu besar mana..rancang dulu..contohnya, esok nak pegi toilet pkul berapa.. bila bancuh kopi rancang apa nak kena masuk dulu..?? mudah-mudahan bahgialah hendaknya orang-orang yang terancang dan merancang..tapi harus di semat dalam sanubari..-->kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan<--

4 comments:

  1. secebis kata untuk dirasa...kmk rasa proposal kmk belum disemak lecturer +_+...

    no. 6 ya kmk rasa ealh mendorong kepada penghasilan post tok. what do you think, dear? ^_^

    ReplyDelete
  2. ermm..m not really sure..kmk perlu rujuk buku rujukan lok..
    tapi mun melihat dari sudut positive kmk, kt dapat melihat kecenderungan dlm pem"posting"an post tok mugkin di sokong oleh no.6 ya..mksudnya aok btul intuisi ktk ya..+_+
    (pelu la jwb pjg2)

    ReplyDelete
  3. ak agak bersetuju wahai bonneyaim..~.~

    ReplyDelete

SeCeBIS kATa UnTUk DiRaSa